~Ya Allah, bahagiakan kami dunia akhirat bersama selamanya~

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Monday, December 29, 2008

,,,>Kuasa Maal Hijrah<,,,

Awal tahun Masihi bertembung lagi dengan permulaan tahun Hijriah- kali ini bulan Januari 2009 seiringan dengan bulan Muharram tahun Hijriah 1430. Sekali lagi kita berpeluang menggandakan usaha memperbaiki diri untuk menjadi lebih cemerlang dan gemilang daripada tahun-tahun yang sudah berlalu. Semoga dapat kita melipatgandakan lagi kasih sayang pada diri sendiri, kepada ahli keluarga, kepada rakan sahabat handai, dan kepada semua makhluk di sekeliling kita.

Kasih kepada Allah seharusnya menjadi landasan yang kita kukuhkan dalam menjalani hidup ini. Kasih kepada Nabi dan Rasul sewajarnya kita patuhi dengan penuh tawaduk. Dan kasih antara sesame sendiri sepatutnya kita pratikkan dengan keikhlasan yang padu ke arah membina kehidupan dunia dan akhirat yang penuh barakah.

Selama ini kita sering menumpukan perubahan dari aspek luaran –mahu study hard, mahu mengurang perbelanjaan yang membawa kepada pembaziran, mahu berjimat dan untuk menunaikanfardu hajj- pada kali ini mengapa tidak kita rancang untuk memperbaiki diri kita dari aspek lain, selain meneruskan azam yang pernah kita buat pada tahun lepas-lepas.

Marilah kita duduk seketika lapangkan fikian yang senantiasa kecoh dan sibuk dengan urusan duniawi yang tidak ada kesudahannya itu, dan kita tumpukan perhatian seratus peratus kepada diri kita. Bagaimanakah prestasi amalan kita kepada Allah? Sudahkan kita melakukan yang terbaik sebaik-baiknya?

Tentu tidak ada cita-cita dan azam setiap kali datang tahun baru kepada seorang wania mukmin, selain daripada ingin menjadi wanita yang solehah atau menjadi semakin solehah. Ini kerana tidak ada harta benda di dunia ini yang paling berharga selain daripada wanita solehah.

Dari Abdullah bin Amr bahawa Rasulullah SAW bersabda : “Dunia itu adalah harta benda, dan sebaik-baik harta benda ialah wanita solehah” (riwayat Muslim)

Dalam hal yang sama Rasulullah SAW ada bersabda : “Sebaik-baik harta adalah lidah yang selalu berzikir, hati yang selalu bersyukur, dan isteri solehah yang menolong terjaganya iman setiap mukmin.” (Riwayat Tarmizi dari Tsauban )

Menjadi wanita solehah adalah perlu dan penting. Dengan menjadi solehah sahajalah wanita akan dapat masuk syurga dan ‘bertemu’ Allah di akhirat kelak. Menurut ahli sunnah wal jamaah, wujudnya zat Allah Taala itu tidak berpihakatau bertempat. Namun hamba Allah yang soleh akan dapat melihat ‘wajah’ Allah ketika ereka beada dalam syurga. Itulah yang dikatakan sebesar-besar nikmat dikecapi oleh ahli syurga di akhirat kelak.

Ini sejajar dengan firman Allah SWT : “Sesiapa yang berharap akan perjumpaan dengan Tuhannya, maka hendaklah dia mengerjakan amal soleh dan janganlah ia mempersekutukan sesuatu apa pun dalam beribadah kepada Tuhannya,” (al-Kahfi:110)

Jadi untuk ‘bertemu’ Allah maka syaratnya telah beriman, hendaklah menjadi orang soleh. Tidak akan kesampaian pengharapan berjumpa Allah sekiranya terus menjadi ‘orang awam’- tahap iman makrifahnya dan yang biasa-biasa sahaja amalannya. Untuk menjadi wanita solehah perlu dibuktikan dengan mengerjakan amal soleh. Seharusnya pendekatan hijrah dilakukan untuk mengubah dan menpertingkatkan diri ke tahap ilmu, amal, iman dan makrifah sebagaimana yang dimiliki olh orang-orang soleh.

Justeru, ada manfaatnya disorot kembali pemahaman terhadap siapa wanita solehah ito. Mudah-mudahan dengna memperhalusinya akan membuka jalan untuk diperkemaskan lagi diri sebagai wanita yang solehah dalam cirri dan peranan pada tahun baru yang mendatang.


Siapakah Wanita Solehah?


Siapa wanita solehah itu sebenarnya cukup jelas dan luas diperkatakan ulama dalam kitab-kitab yang muktabar. Sama ada wanita solehah itu masih bujang, atau telah menjadi seorang isteri ataupun ibu; mereka boleh dirumuskan sebagaiman berikut:

1. Beriman kepada Allah.
2. Beramal soleh dalam ibadah khusus.
3. Beramal soleh dalam memelihara kehormatan diri.
4. Beramal soleh dengan taat dan patuh kepada suami.
5. Punyai pandangan hidup orang soleh.

"Kuasa hijrah mampu mengubah wanita Islam biasa-biasa kepada wanita mukmin luar biasa"


sumber: Majalah Anis Januari 2009
Sunday, December 28, 2008

,,>Amanah Yang Dipikul<,,

Selama seminggu sudah berlalu perjalanan Semester II 08/09. Terasa diri sangat kepenatan, mungkin kerana sudah sebulan lebih bercuti. Dan minggu ini baru bermula semester yang baru untuk meneruskan kehidupan dan perjuangan ini. Baru nak start semula engine.

Bersykukur kepadaMu Ya Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang, kerana memberi lagi peluang kepadaku untuk meneruskan kehidupan ini. Moga dapatku teruskan kehidupan dan perjuanganku ini dengan redhai dan inayah dari Mu. Amin.

ENGINIUS 08/09 (Engineering Student Society IIUM)

Sewaktu baru sahaja sampai di kampus, dah dapat mesej ada meeting malam ni. Belum start apa-apa, amanah yang dipertanggungjawabkan kepada saya menuntut saya untuk mengingatkan diri sendiri bahawa ada banyak amanah yang perlu di tunaikan sebaiknya. Semester ni kena struggle lebih, sebabnya result semester lepas pun tidak begitu memberansangkan. Datang rasa sedih, tapi kita kena redha dengan ketentuanNya. Setiap yang berlaku mesti ada hikmahnya dan pasti itulah yang terbaik untuk kita. Bersangka baiklah dengan Allah. Dia Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNya.

Semester baru dengan tanggungjawab baru dan disertai dengan azam yang baru. Semuanya baru. Semester ni dah jadi second year, dah majoring. Tengok di comformation slip dah naik level 2. Rasa macam tak percaya je. Nama program pun bertambah sikit. Bachelor of Engineering (Eletronics-Computer and Infomation). Moga inilah yang terbaik untuk diriku. Bukan itu sahaja, amanah yang dipikul menuntut untuk ditunaikan.

board untuk menaikkan semangat diri sendiri^_^


Terasa berat dengan pelbagai taklifat untuk semester ini, focus yang perlu diutamakan adalah pembahagian masa. Sesungguhnya Allah telah bersumpah dengan masa. Sebab itulah pengurusan masa itu sangat-sangat penting bagi mukmin yang berjaya. Apabila dapat diuruskan sebaiknya, baru kehidupan kita akan lebih teratur dan tersusun. Dari situ bolehlah kita utamakan mana yang lebih penting dan lebih perlu untuk diaulakan. Namun, jangan kita hanya memikirkan perkara dunia yang perlu di uruskan, seharusnya jadual melakukan ibadat-ibadat sunat perlu masuk juga ke dalam jadual seharian kita. Perlunya menyeimbangkan sebaik mungkin hal duniawi dan ukhrawi.

Pasti ada juga di antara kita, yang sudah terbiasa dengan kehidupan yang lama. Terasa sangat sukar untuk mengubah kebiasaan kita. Itulah yang dinamakan ‘tadhiyah’ untuk mendapat kehidupan yang lebih baik, bertambah baik dan diberkati. Saya teringat kata-kata ayah seorang sahabat baik saya, beliau berpesan kepada saya semasa saya mendapat tawaran masuk ke IPTA. ‘Kita hidup ni kena biasakan yang betul, betulkan yang biasa’. Amat mendalam kata-kata beliau. Bila saya fikirkan balik, memang tepat apa yang Pak Cik Nordin tu cakap. Kebanyakkan kita makin lupa pada hakikat yang sebenar. Kita sudah terbiasa dengan keadaan seperti itu, sedangkan pada hakikat sebenarnya kita perlu mengubah keaadaan tersebut menjadi kepada yang ‘betul’.

Manusia memang selalu lalai dan terdaya dengan tipuan syaitan. Oleh itu, kita perlukan sesuatu untuk menjadi benteng pertahanan kita. Lakukan sesuatu yang betul, biasakan diri dengan perkara yang betul, dan istiqamah selakukannya. Memang sukar untuk kita mengubah kebiasaan kita, tapi kita perlu berusaha untuk mencapai objektif kita. Saya pernah bertanya kepada seorang sahabat, bagaimana hendak istiqamah dengan satu perkara?. Jawapannya mudah. Kita cuba lakukannya selama tiga hari berturut-turut, insya Allah lepas itu kita akan boleh istiqamah. Tak pasti teori ni berkesan atau tak. Tapi, segalanya bergantung ke atas setiap individu itu sendiri.

Semoga dapat diri ini melaksanakan segala amanah yang terpikul di bahu ini sebaiknya. Hanya Allah tempat untuk menguatkan diri. Mengadulah padaNya, kerana disitu pasti kita temui ketenangan dan kekuatan yang tidak kita sangka-sangkakan. Tanggung jawab melebihi masa yang ada.

Wallahhu alam.

Ana alFakir Ilallah^_^

,,> Perjuangan Telah Tiba <,,

SANAKHOODU
Sana'khoodu Ma`arikana Ma`ahum
We'll take our fights with them
Wa sanam dhiJi moo`an Narda`uhum
We'll go as groups to stop them
Wa nu`eedul haqqal mug-tasaba
We'll return our slain rights (territories)
Wa bi kullil quwwati Nad-nothing` uhum
With all force we'll push them out
Sana'khoodu Ma`arikana Ma`ahum
We'll take our fights with them
Wa sanam dhiJi moo`an Narda`uhum
We'll go as groups to stop them
Wa nu`eedul haqqal mug-tasaba
We'll return our slain rights (territories)
Wa bi kullil quwwati Nad-nothing` uhum
With all force we'll push them out
Wa bi kullil quwwati Nad-nothing` uhum
With all force we'll push them out
Bisilaahil haqqil battari
By the weapon of truth (meaning that they are the people who have the right, the right will always go back to its owners one day, no matter how long wrong lasts)
Sanu harriru ardhal ahraari
We'll free the land of the frees (meaning that their dignity always made them free)
Wanu`eedul tuhraa ilal qudsi
We'll return the pureness of Islam to Al-Quds (meaning it wasn't pure under non Muslim leadership)
Min Ba`didh-dhuli wadhal `aree
After our weakness our humiliation
Bisilaahil haqqil battari
By the weapon of truth (meaning that they are the people who have the right, the right will always go back to its owners one day, no matter how long wrong lasts)
Sanu harriru ardhal ahraari
We'll free the land of the frees (meaning that their dignity always made them free)
Wanu`eedul tuhraa ilal qudsi
We'll return the pureness of Islam to Al-Quds (meaning it wasn't pure under non Muslim leadership)
Min Ba`didh-dhuli wadhal `aree
After our weakness our humiliation
Min Ba`didh-dhuli wadhal `aree
After our weakness our humiliation
Sana'khoodu Ma`arikana Ma`ahum
We'll take our fights with them
Wa sanam dhiJi moo`an Narda`uhum
We'll go as groups to stop them
Wa nu`eedul haqqal mug-tasaba
We'll return our slain rights (territories)
Wa bi kullil quwwati Nad-nothing` uhum
With all force we'll push them out
Wa bi kullil quwwati Nad-nothing` uhum
With all force we'll push them out
Wa sanamdhi Nadukkum-Ma' aqilahum
We'll carry on bring down their fortresses
Bi dawyyin Daamin Yuqliquhum
With strong sounds that will scare them
Wa sanam hul `ara' Bi`ayy-deena
We'll erase our humiliation by our own hands
Wa biqullil quwwati Narda'uhum
With all force we'll stop them
Wa sanamdhi Nadukkum-Ma' aqilahum
We'll carry on bring down their fortresses
Bi dawyyin Daamin Yuqliquhum
With strong sounds that will scare them
Wa sanam hul `ara' Bi`ayy-deena
We'll erase our humiliation by our own hands
Wa biqullil quwwati Narda'uhum
With all force we'll stop them
Wa biqullil quwwati Narda'uhum
With all force we'll stop them
Sana'khoodu Ma`arikana Ma`ahum
We'll take our fights with them
Wa sanam dhiJi moo`an Narda`uhum
We'll go as groups to stop them
Wa nu`eedul haqqal mug-tasaba
We'll return our slain rights (territories)
Wa bi kullil quwwati Nad-nothing` uhum
With all force we'll push them out
Wa bi kullil quwwati Nad-nothing` uhum
With all force we'll push them out
Lan Nardha Bijuz-in Muhtallin
We'll never accept a slain part of our lands
Lan Natruka Shibral-lildh- dhulli
We'll never leave out a bit of our land for them to humiliate us with.
Satamourul ardhu Wa tahriquhum
The Earth will burst in flames and burn them
Fardhi Baraakeenun Taghli
In Earth there is volcanoes that are boiling (he's pointing to how much Muslims have in their hearts from having their lands slain rights taken)
Lan Nardha Bijuz-in Muhtallin
We'll never accept a slain part of our lands
Lan Natruka Shibral-lildh- dhulli
We'll never leave out a bit of our land for them to humiliate us with.
Satamourul ardhu Wa tahriquhum
The Earth will burst in flames and burn them
Fil ardhi Baraakeenun Taghli
In Earth there is volcanoes that are boiling (he's pointing to how much Muslims have in their hearts from having their lands slain rights taken)
Fil ardhi Baraakeenun Taghli
In Earth there is volcanoes that are boiling (he's pointing to how much Muslims have in their hearts from having their lands slain rights taken)
p/s: moga dapat naikkan semangat kita semua. salam perjuangan buat semua^_^
Thursday, December 25, 2008

,,>Impian Tercapai<,,

Sujud syukur saya apabila selamat tiba ke destinasi yang dituju. Alhamdulillah perjalanan selama 7 jam, tidak sangat terasa bosan kerana di temani oleh seorang sahabat. Selepas subuh kami sampai di Kota Bharu. Dalam pukul lapan lebih kami sampai di destinasi setelah di ambil oleh dua orang sahabat di terminal bas. Terasa diri sangat disayangi Allah. Impian tercapai, doa termakbul. Yang tinggal hanya diri sendiri, sama ada mengambil kesempatan ini dengan sebaik-baiknya atau sekadar mempersia-siakannya.

Bakriyyah Institute of Islamic Study

Peluang menuntut ilmu di sini tidak saya sia-siakan. Mana mungkin. Mungkin semua tertanya-tanya di mana tempat saya menuntut ilmu. Dalam Bahasa Arab, tempat ni di beri nama Madrasah Diniah Bakriah. Atau pun nama glamour tempat ni, Pondok Pasir Tumboh, Kelantan.(saja nak commercialkan nama pondok ni dalam English.^_^)


Walaupun hanya 10 hari saya berpondok di sini, tapi saya sangat bersyukur kerana mendapat kesemptan ini, kerana sebelum dapat kebenaran untuk menuntut ilmu di sini, terlalu banyak masyaqahnya. Alhamdulillah, dengan pertolongan dari Allah, saya dapat peluang ini walaupun agak ketinggalan beberapa hari daripada sahabat-sahabat yang lain kerana hadir lewat ke pondok.
Terasa diri ini sangat dhaif dan ceteknya ilmu, kerana apa yang kami pelajari sesuatu yang baru dan semestinya saya yang belajar jurusan kejuruteraan ni memang tidak akan dapat ilmu ni dalam kuliyah di kampus. Terasa sangat luas ilmu Allah ni, sampai kita takkan termampu hendak pelajari kesemuanya.

Tapi sebahagian yang kami pelajari adalah ilmu fardhu ain yang wajib semua ketahui. Sebagai contoh, kami belajar kitab masalah masbuk muafik dan panduan solat berjemaah. Bila kita nak solat brjemaah ni, banyak yang perlu kita tahu. Bukan hanya sekadar niat mengikut imam, namun ada lagi syarat-syarat dan panduan yang perlu kita ketahui. Solat adalah tiang agama kita, oleh itu wajiblah untuk menuntut ilmu berkaitan dengannya secara dengan mendalam lebih teliti. Memang padan dengan fadhilat solat berjemaah sebanyak 27 kali ganda, kerna banyak perkara yang perlu diambil berat, kalau tidak akan gugur status berjemaah kita.



Yang paling penting kami dapat pelajari ilmu fiqh, kitabul haid. Sebagai muslimah, saya rasa wajib pada semua untuk menuntut ilmu fiqh ni. Di sini, kami di beri penerangan degan sedetail-detailnya. Segala permasalahan sebelum ni, semuanya sudah terjawab. Kami rasa kalau di tempat lain, kami takkan dapat ilmu-ilmu ni secara detail dan berlandaskan dari kitab-kitab yang sahih.

Memang tempat ni penuh dengan barakah. Terasa diri berada jauh dari hablul dunia. Mana tidak mananya, pelajar-peljar disini tdak di dedahkan dengan budaya-budaya luar yang akan merosakkan akidah mereka. Adab menghormati guru sangat di utamakan. Mungkin juga barakah dari guru-guru yang mengajar dengan hati yang ikhlas. Itulah penyebab utama yang menyebab ilmu yang disampaikan terus menusuk ke dalam hati-hati kami.

Namun setiap kebaikan yang mahu kita lakukan ada cabarannya. Kebetulan semasa saya dan sahabat-sahabat berada disini, cuaca tidak begitu baik, kerana berada di bulan tengkujuh. Terpaksa la kami meredah hujan dan banjir untuk pergi ke kelas. Kerana mengingatkan ilmu-ilmu ni sangat penting, kami sayang hendak ponteng kelas. Sampai ada di kalangan sahabat-sahabat yang batuk-batuk dan demam selesema.(termasuk la saya sekali =])



Apa yang menguatkan kami ialah ukhwah kami. Hanya disini kami berkesempatan untuk berada di dalam satu kelas. Kalau di kampus, masing-masing ambil course yang berlainan. Itulah yang membuatkan saya sangat bersyukur kerana berpeluang sekelas dengan sahabat-sahabat yang berlainan course. Kenagan ini tidak akan saya lupakan.

Walaupun hanya 10 hari disini, tapi terlalu banyak ilmu yang kami dapat. Kami berazam untuk menyambung lagi pengajian kami pada masa yang akan datang. Sampai ada sahabat saya memberitahu, “Nanti kalau ada calon suami, wajibkan dia untuk menuntut ilmu di pondok ni taw, paling kurang sebulan, lepas tu baru boleh kahwin”.Hehe..

Semoga apa yang diperolehi sepanjang pengajian kami disini, dapat kami gunakan dengan sebaiknya. Moga dapat juga istiqamah dengan apa yang lakukan disana, dengan solat dhuha, baca Al-quran, berzikir, baca Al-Mathurat, halaqah Al-Mulk sebelum tidur dan berqiamulail. Terima kasih yang tidak terhingga kepada sahabat-sahabat seperjuangan saya ni, banyak membantu semasa saya berada disana. Terima kasih juga kerana jaga adah masa adah demam.(lebih-lebih lagi Kak Ti,dia paksa makan ubat).huhu.Masa tu ada ketinggalan satu kelas, terasa rugi sangat tinggal kelas. Tapi sahabat-sahabat ada berkongsi dengan saya apa yang mereka pelajari tadi.

Selagi umur masih muda, carilah peluang untuk menuntut ilmu. Tidak kira ilmu apa yang sahaja. kerana menurut lecterur saya, Sir Sheroz, dalam subject Circuit Analysis dalam kelas baru-baru ni, ilmu kita mesti sama meningkat dengan umur kita. Dan pada suatu masa knowledge kita akan constant dan makin menurun apabila kita tua kelak. Oleh itu, ambillah peluang sebaik-baiknya untuk kita menuntut sebanyak ilmu yang mungkin.

Wallahu alam.

Ana alFakir Ilallah^_^

Wednesday, December 24, 2008

,,,>Makna Sebuah Pengobanan<,,,

Mungkin dah terlambat bila saya nak berbicara tentang pengorbanan..ye la, Hari raya Korban dah lama berlalu..10 Zulhijjah. Hari ni dah 25 Zulhijjah. Orang pergi haji dah balik kot. Walau macam mana pun, saya nak juga kongsi erti pengorbanan ni.

Bila terasa diri sangat sibuk dengan kerja yang bertimbun-timbun, selalu madah ‘tadhiyah’ diperdengarkan oleh sahabat untuk menguat diri kita semula. Baru-baru ni, kawan kesayangan saya ada juga menawarkan diri untuk berkorban. Saya sangat terharu dengan apa yang sanggup dia buat. Dia kata “if orang lain boleh berkorban, kenapa tak kita”.

Terlalu banyak erti pengorbanan yang boleh kita tafsirkan yang terdiri dari segala aspek. Bermacam-macam bentuk pengorbanan yang ada. Bagi saya, pengorbanan ibu bapa terhadap anak-anak yang sangat bermakna. Pengorbanan yang tiada nilai bandingannya. Walau pun anak-anak sudah besar, namun peranan mereka sebagai ibu bapa tetap tidak dilupakan.

ni baru lepas bersihkan rumah baru abang


Macam ma dan abah saya, terlalu banyak perngorbanan yang mereka lakukan. Selalu ma dan abah turun Terengganu, Kuala Lumpur nak jumpa anak-anak mereka. Adik-beradik saya, dua orang di Kuantan, dua orang di Terengganu (tapi sorang dah habis belajar,so dia duduk kat rumah), dua orang di Kuala Lumpur. Dulu, kadang-kadang saya ada juga jelous dengan kakak, dia balik ke Terengganu selalu ma dan abah hantar. Tapi sejak dua menjak ni, bila nak balik ke KL je, selalu abah hantar. Boleh kira berapa kali je saya balik dengan bas. Baru-baru ini abang saya di Puchong, terpaksa pindah rumah as soon as possible, sebab rumah yang dia sewa sekarang tuan rumah tu dah jual, dan orang yang beli rumah tu nak masuk rumah tu secepat mungkin. Alhmdulillah rezeki dia dapat dapat rumah lain. So kami adik-beradik yang ada di rumah di kerah tenaga oleh abah untuk menolong abang mengemas barang-barang rumah dia. Kak Fiza, isteri abang dah la sedang mengandung, mujur ada kami.

Ma dan abah ni pantang je dengar anak-anak mereka perlukan bantuan. Kalau terdaya, mereka akan tetap akan usaha untuk membantu. Begitulah, betapa besarnya pengorbanan mereka terhadap kami adik-beradik. Jutaan terima kasih buat Ma & Abah. Ketahuilah, lahir dari kemuliaan zuriat kalin beerdua, membuatkan kami terasa bagaikan menjadi insan paling bertuah di dunia ini. Redhailah kami menjadi anak-anakmu.

Begitu juga pengorbanan nabi kita Nabi Muhammad yang sangat besar bagi kita semua. Nikmat Islam yang kita perolehi hari ini adalah hasil berkat pengorbanan baginda. Oleh iu, kita memang sangat di galakkkan unuk sentiasa berselawat kepadanya.


p/s: maaf kalau post kali agak jauh tersimpang dari tajuknya dan tak tercapai maksudnya.asif jiddan.

*pertukaran untuk ganti nama dari “ana” kepada “saya” adalah untuk mengkaji mana yang lebih sesuai untuk menggantikan diri empunya blog yang sangat dhaif ini.
Ana Alfakir Illah^_^

,,^Sharing Is Caring^,,