~Ya Allah, bahagiakan kami dunia akhirat bersama selamanya~

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Monday, April 27, 2009

,,>Aku terima Nikahnya...<,,

“Amin…”

Semua orang mengaminkan doa yang telah dibacakan oleh pak imam sebentar tadi. Lebih kurang jam 11.30pagi, 15th March 2009 bersamaan 18 Rabiul Awal 1430H, telah selamat sahabatku Robiah di nikahkan dan di kahwinkan dengan pasangan Mohd Faiz. Alhamdulillah, sudah bertukar status sahabat saya ni… Mrs Robiah kn? Bukan Miss lagi ye?


Aflu Mabruk ya sahabat..moga kekal hingga ke akhir hayat bersama inayah dan rahmat dariNya yang tidak putus-putus. Amin. Selamat menempuh alam baru.

Tahniah bi, setelah pelbagai cabaran dan dugaan yang di tempuh, berjaya juga mencapai impian yang di impikan. Pelbagai cabaran yang mereka harungi sebelum di satukan, tapi Alhamdulillah kalau sudah jodoh takkan ke mana..yang kita usaha, perbanyakkan doa dan tinggikan tawakal kepadaNya.

Erm…sehari sebelum akad nikah, saya dan sahabat-sahabat KOE (Kulliyyah Of Engineering) dah turun ke Kemaman untuk memberi bantuan apa yang patut. Kami ada tanya perasaan sahabat kami ni Rubi, berdebar-debar tak? Dengan slumbernya dia rilek menjawab, tak pun..huhu..pelik kami..sebabnya untuk majlis ni dia yang banyak uruskan sendiri jugak. Pengantin pun sibuk. Tapi kami respek la dengan Rubi ni, tabah sungguh sahabat kami ni.



Selepas akad nikah, ada sahabat kami plak yang menangis, pengantin cool je. Kami tanya kenapa menangis? Tapi sebenarnya masing-masing tahu jawapannya. Sebab semua orang pun sebak. Ye la, sahabat dah nak kahwin. Lepas ni tak boleh la dah kita nak pergi holiday kat Langkawi dengan Rubi? Kan Bahiah, Yun kan kan?^^

Erm…sedih, sedih jugak, tapi itu fitrah manusia kan? Setiap orang akan berkahwin dengan izinNya. Apa-apa pun kita perlu merelakannya juga. tapi lebih baik jika kita bersedih dan bersedia pada suatu yang lebih pasti, iaitu MATI.

Di majlis tersebut, dapat juga saya bertemu dengan sahabat-sahabat yang berada di UIA Kuantan. Syukur sangat. Rindu semuanya. Apa lagi, kami pun mengabadikan kenangan terindah la. Kak Siti kata “Isk, ambil kesempatan kat majlis orang”. Tapi saya jawab “Bukan kak, kita menggunakan kesempatan yang Allah beri ni sebaiknya(“,)”. Terubat jugak rindu, terutama kat anak sedara(anak Kak Mut & Ust Imran) yang sejak lahir, baru sekarang dapat jumpa, Iffah Mardhiah.

Syukur kepadaMu Ya Allah. Majlis berjalan dengan lancar hingga ke akhirnya. Erm..ke Kemaman dah selesai, tapi bulan-bulan depan akan ke Kemaman lagi kan? Walimah Amalina Ismail pulak kan…lepas tu, whose next?? ‘Izzah, nanti kita ke Kedah plak kan? Tak pun, Johor ke Yun kan?, tak pun Negeri Sembilan la ek…Kuantan lambat lagi ye^_^

,,>Betapa Manisnya Qiamullail<,,

Malam itu gelap gelita tetapi ia amat indah. Dimuka langit bertaburan bintang-bintang yang berkelipan, disisi bulan yang terang benderang.Untuk apakah Allah s.w.t jadikan malam? Ada waktu malam yang dihiasi dengan munajat kepada Allah s.w.t dan ada malam yang dihiasi dengan derhaka kepada Allah s.w.t. Jadi malam itu tidak sentiasa indah dan permai kerana ia bergantung kepada penghuni-penghuninya.

Bagi orang-orang yang soleh merindui malam ibarat pengantin menanti malam pertama. Kerana pada waktu malam untuk mereka bermesra-mesra,dengan Tuhannya. Pada waktu malam tiada,kebisingan kecuali mereka mengadu dan bermunajat kepada Tuhannya.

Kalau sepasang kekasih mencari waktu malam untuk memadu kasih, maka tidak hairan kalau orang-orang yang soleh juga menggunakan waktu malam untuk memadu cinta sejati dengan Allah s.w.t.

Berkata Al Fudhail bin Iyadh::
Apabila terbenam matahari maka saya gembira dengan
gelap. Dan apabila terbitnya matahari maka saya
berdukacita kerana datangnya manusia kepadaku!

Abu Sulaiman pula berkata::
Jikalau tidaklah
kerana malam nescaya saya tidaklah menyukai
tinggal di dunia ini.

Selain dari keheningan malam yang ada pada waktu malam, Allah juga menurunkan malaikat-malaikat pada malam hari untuk memberi rahmat kepada hamba-hambaNya yang sedang beribadah. Malaikat akan turun ke bumi mencari manusia-manusia yang menghidupkan malam dengan ibadah untuk diberi rahmat dan diaminkan doanya.

Pada waktu malam juga akan ada satu detik dimana barangsiapa yang berdoa ketika itu akan dikabulkan segala hajatnya. Solat yang didirikanpada waktu malam juga lebih banyak manfaat dan ebih pahalanya.

Sabda Rasulullah bermaksud:
Dua rakaat yang dikerjakan oleh hamba
pada waktu tengah malam adalah lebih baik baginya
dari dunia dan isinya. Dan kalaulah tidak memberi
kesukaran kepada umatku, nescaya saya
wajibkan kedua rakaat itu atas mereka;


Sabda Rasulullah lagi yang bermaksud:
Kerjakan solat dua rakaat dalam kegelapan malam untuk
kesuraman kubur;


Maka sebaik-baik pengisian waktu malam ialah dengan mendirikan ibadah solat. Allah memberi pandangan kepada golongan ini kerana mereka telah sanggup meninggal keenakan dan keselesaan beristirehat untuk bangun mengabdikan diri sebagai seorang hamba. Di tengah-tengah kesejukan dan kedinginan malam,maka golongan ini telah membasuh diri dengan wudhuk dan berdiri serta sujud kepada Allah s.w.t.Untuk melakukan pekerjaan ini bukannya mudah.Ia memerlukan kegigihan pada hati serta hidup
cintanya dengan Tuhan. Sebab itu Allahmenyediakan sebuah syurga bagi hamba-
hambaNya yang menghidupkan malam.

Meskipun itu adalah janji dari Allah s.w.t. kepada
kita namun kepayahan untuk menghidupkan
malam lebih ketara lagi kerana syaitan turut
memainkan peranan dengan bersungguh-sungguh
menghalang manusia melakukannya.

Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya:
Diikat oleh syaitan di atas seseorang kamu dengan tiga
ikatan apabila ia sedang tidur. Maka syaitan
memukul tiap-tiap tempat ikatan tersebut
sepanjang malam sehingga tertidurlah kamu.
Kalau kamu terbangun dan berzikir kepada Allah
s.w.t nescaya terbukalah satu ikatan. Kalau
berwuduk nescaya terbukalah satu ikatan lagi dan
kalau bersolat nescaya terbukalah semuanya.
Sehingga kamu menjadi rajin dan baik jiwanya.
Kalau tidak yang demikian nescaya menjadi keji
jiwa dan malas
.

Bila dilihat dari segi halangan-halangan yang terpaksa ditempuhi oleh seseorang yang mahu menghidupkan malam dengan ibadah, maka tidak salah kalau diletakkan mereka dalam golongan mnusia yang berjiwa gigih dan hidup cintanya dengan Allah s.w.t. Golongan ini juga telah mewarisi pekerjaan orang-orang soleh.

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
Haruslah kamu bangun malam kerana itu adalah
kebiasaan orang-orang soleh sebelum kamu.
Sesungguhnya bangun malam adalah
mendekatkan diri kepada Allah Azzawajalla,
menutup segala dosa, menghilangkan segala
penyakit pada tubuh dan mencegah daripada
dosa.

Dipetik dari Panduan Solat Tahajjud, oleh
Muhammad Uzair Al Aziz."

Thursday, April 9, 2009

,,>Bittaufiq wan Najah<,,

Alhamdulillah..sekarang fatrah final exam semester II 08/09...

"Ya Allah kurniakanlah kami lisan yang lembut basah mengingati an menyebut(nama)-Mu, hati yang penuh segar mensyukuri(nikmat)-Mu, serta badan yang ringan menyempurnaan ketaatan kepada(perintah)Mu. Ya Allah,kurniakanlah kami iman yang sempurna, hati yang khusyuk,ilmu yang berguna,keyakinan yang benar-benar mantap.(Ya Allah) kurniakanlah kami(din) cara hidup yang jitu dan unggul, selamat dari segala mara bahaya dan petaka. Kami mohon(Ya Allah) kecukupan yang tidak sampai kami terpaksa meminta jasa orang lain. Berikanlah kami(Ya Allah) iman yang sebenarnya sehingga kami tidak lagi gentar atau mengharap orang lain selain dari Engkau sendiri. Kembangkanlah lembayung rahmatMu kepada kami,keluarga dan anak-anak kami serta sesiapa sahaja bersama-sama kami. Jangan (Ya Allah) Engkau biarkan nasib kami ditentukan oleh diri kami sendiri; walaupun kadar sekelip mata atau kadar masa yang lebih pendek dr itu.Wahai Tuhan yang paling mudah dan cepat memperkenankan pinta(perkenankanlah)"

Ya Allah, permudahkanlah segala urusan kami.

maan najah kepada semua student IIUM.

moga kejayaan milik kita bersama.Amin.

,,>FANCLUB in Memories<,,


INTRODUCTION


For all second-year students of International Islamic University Malaysia (IIUM) who takes Leadership and Management Package need to accomplish a task given by their trainer. All students have been divided into three groups in each section to do a project. All groups are required to run a business either service line or selling foods. Our trainer has assigned all students to their own group. Our company named the FAN CLUB consists of ten members. Our group decided to run a business in the service line. After our first meeting, we come out with a decision which is to do fan cleaning services.


The Reason for Choice of Service


First of all, we chose cleaning service as our service. In specific, we chose fan cleaning service. Recently, most of the residents of Mahallah Maryam have been issued compound letter mainly because of their dirty fans. As a result to this circumstance, our group comes with a solution which is fan cleaning service. We offer to clean their dirty fans in the lowest price. Basically, the main reason why we chose this service is because we are concern about our members who got the compound letter just because of their dirty fans.




There are quite a number of reasons why their fan is dirty. One of them is because they are very busy and they do not have much time to allocate to clean their own fan. Secondly, it is because some of them are actually allergic to dust or having certain illness like asthma. Then some of them are quite lazy to climb up to disassemble the fan since it is quite tiring to do so. In addition, to make it easier they should have partner to clean one fan and they do not want to bother any of their friends. Consequently they do not mind getting compound letter when they have this kind of problems.


When we first came out with this solution, those people who are our target are so happy since they do not have to trouble themselves anymore. However, for those who do not have any problem to clean their fan alone do not bother much about our service. Before we started to choose this service, we already made a survey looking up for current issues and followed by searching for our target. Our issue here is numbers of students who received the compound letter because of dirty fan. Subsequently our target is students who are busy, who have certain illness, and those who do not want to trouble themselves. When we already have these two things, we confirm to choose cleaning fan as our service.


Fan cleaning service is not a difficult service since our group consists of ten members and every two of us will clean one fan. We have enough members to do the cleaning service and this service requires less energy and money. This is another reason why we chose this service. Compared to other services like car washing where it need lot more energy to clean a car than to clean a fan. Our main priority is to clean fans in Mahallah Maryam since they use orbit fans which is easy to disassemble in order to clean it. We already know the deal on how to disassemble and assemble the orbit fan and this is also resulting in why we chose fan cleaning service.


THE REASON BEHIND THIS SERVICE OF FAN CLUB COMPANY


Our company theme is cleanliness is part of Iman (النظافة من لأيمان). We choose this theme because it is related to our jobs which is cleaning fan service. This phase is inspired by Prophet Muhammad S.A.W. When the Prophet S.A.W affirmed that cleanliness is part of Iman (faith), it means that every Muslim included man and woman must give priority to cleanliness. Islam constantly encourages its followers to live healthy in this world and to live happily in the hereafter. Islam also recommends us to live in peace and harmony. It encourages us to create an atmosphere that is healthy and fresh, to avoid pollution and wipe out dirty.


Keeping the environment clean keeps everyone healthy and happy. So it is our responsibility to keep ourselves and our surrounding clean. Other than that, by doing this service sincerity we also get the reward by Allah for helping others. Cleanliness also means purity. In doing our job, we have to disturb the privacy of our customer so we need the pure heart in order to prevent ourselves from doing such things that will harm our company reputation.


CHALLENGES ENCOUNTER


  1. SAFETY

While we clean customers’ fan, we have to clime their beds or their chairs to take out the fan lid. So we need to very careful because the lid is easy to break if it drops from our hand. Besides that we also need to cautious while climbing to reach up the fan.


  1. CUSTOMERS’ PRIVACY

In doing our jobs we need to disturb our customers’ privacy. So before we doing the service, we inform our customers first before enter their room and doing other necessary things.


  1. TIME CONFLICT

Sometimes we have time conflict since both of parties have their own schedule plan. Things become more complicated since the business timing is in examination period.


  1. LEVEL OF CLEANLINESS

We also need to make sure our customers’ rooms clean as before we enter their room to clean their fans. It is because while we are cleaning up their fan, the dust from the fan will drop on the floor and on their other things. So before living their room we will sweep the floor and wipe the dust off their things.


LESSON LEARNT

a) FROM THE REALITY PROJECT

1. We have to keep the cleanliness of ourselves and our surrounding as told by prophet

cleanliness is part if Iman”.

2. In order to make the job more smooth and organize we have to cooperate and help each other in

doing our jobs.

3. We must manage our time well since as students we have a lot of things that should be done and

most of them have a dateline.

b) FROM THE PACKAGE OF CCLM 2051

1. We know how to manage our time so we can apply it in our daily life and avoid stress situation. If we are stress out we know how to deal and overcome it.

2. We have improved our confident level to speak in front of people. We also improved our communication and thinking skills.

3. We know how to plan our jobs with good strategic planning. So we can develop ourselves in any activities or programs and also in our daily life.


CONCLUSION


After running the business for one month, there are many experiences that we get from it. All plans have been successfully completed. We pray that our proposal will be liable and meet the satisfaction required in the task given by our trainer. We would like to thank our beloved trainer Miss Norhaslinda, friends and those who are involved directly or indirectly to make this project runs smoothly. We hope that this project will strengthen our ukhuwwah and all of us will obtain His pleasure and mercy. Insha Allah. Praise be to Allah and His Prophet.



The resolution


We always said Struggle to do this project, do the best for our 5 credit hours. (This sentence Bahiah said) Actually, this course only give 0.5 credit hours..huhu..but it give a lot of benefit when we finish doing this project. Every task that we get, we must always think positive. Do not give up when we do not try doing it yet. Please husnol zhan with every thing that was arranged by Allah. Allah knows the best for all. We need to pray and always ask to Allah. Make highly tawakkal to Him. May Allah bless us. Amin.


During the final presentation, Alhamdulillah we get good impression from all, including our beloved Head Trainer, Madam Wan. They totally agreed with our proposal. They also was asked to us either we want proceed this business or not after this? We with fully cooperation said to them : InsyaAllah(“,). But in our heart, huhu..only Allah knows that.


However, on behalf this project, from my own self, I would like to thank to all especially to my FANCLUB family. To Dee: Asst. Program Manager, Nazira: Secretary, Ean: Financial Controller, Wani: PC, Bahiah: Pub & Pro, Farahin: Prep & Tech, ‘Ain: Special Task, Ros: Photographer I and Salmi:

Photographer II.


Syukran jazilan to all for your fully cooperation and your participation during us was doing this project. And also for our friends who are always support us.(Leadership SemII 0809 Section 8). And also special thank to our customer who are make this project will come true. And to Hasbi, because give me borrow his pendrive when I wanted to print our first draft report this project.(At that time, I was at Office Enginius, fortunately he was there, and I forgot to brig my pendrive when I want to transfer from the laptop and print this report.)


Kenangan bersama FANCLUB Company takkan ku lupa selamanya..uhkwah fillah Abadan abada..^_^

~maaf, gambar sewaktu sedang bekerja, saya tidak boleh attachkan. Harap semua memahami.


Jazakallahu khairan jaza’.

FAN CLUB Company :: back: 'Ain, Dee, Wani, Salmi, Bahiah & Nazira.
front: Ean, Farahin, Syuhadah & Ros.

,,^Sharing Is Caring^,,