~Ya Allah, bahagiakan kami dunia akhirat bersama selamanya~

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Wednesday, July 21, 2010

,,>Aku ingin mencintaiMu setulusnya<,,


Tuhan betapa aku malu
Atas semua yang Kau beri
Padahal diriku terlalu sering
MembuatMU kecewa

Entah mungkin karna ku terlena
Sementara Engkau beri aku kesempatan
Berulang kali
Agar aku kembali

Dalam fitrahku
Sebagai manusia
Untuk menghambakanMU
Betapa tak ada apa-apanya
Aku dihadapanMU

Aku ingin mencintaiMU
Setulusnya,sebenar-benar aku cinta
Dalam do'a dalam ucapan
Dalam setiap langkahku

Aku ingin mendekatiMU selamanyaSehina apapun diriku
Kuberharap untuk bertemu
DenganMU ya Rabbi


Album : Muhasabah cinta
Munsyid : Edcouctic







Tuhanku,
Aku masih ingat, saat pertama kali aku belajar mencintai-Mu…
Lembar demi lembar kitab kupelajari…
Untai demi untai kata para usadz kuresapi..
Tentang cinta para Nabi..
Tentang kasih para sahabat
tentang kerinduan para syuhada..
Untuk kemudian kutumbuhkan dalam mimpi-mimpi dan idealisme yang mengawang di awan…
Aku terus berusaha untuk mencintaiMu dengan cinta yang paling utama,
namun… Ku masih tak mampu temukan cinta tertinggi untukMU…

Rabby…
Aku tak sanggup mencintaiMU dengan kesabaran menanggung derita sebagaimana Rasul-Mu…
Karena itu izinkan aku mencintaiMU melalui keluh kesah pengaduanku…
Atas derita batin dan jasadku, atas sakit dan ketakutanku…

Rabby..
Aku tak sanggup mencintaiMU seperti sahabat menyedekahkan seluruh hartanya di jalanMU..
Karena itu izinkan aku mencintaiMU melalui seratus dua ratus perak yang terulur pada tangan2 kecil di bis kota dan pinggiran jalan…
Melalui bingkisan2 sederhana yang terkirim ke saudara dan handai tolan..

Rabby…
Aku tak sanggup mencintaiMU dengan khusyuknya shalat salah seorang sahabat nabi-Mu, hinga tak lagi merasa anak panah dicabut dari kakinya…
Karena itu ya Allah, perkenankan aku tertatih menggapai cintaMU dalam shalat yang coba kudirikan dg terbata-bata sedang ingatan terkadang melayang ke berbagai permasalahan dunia..

Rabby…
Aku tidak dapat beribadah sebagaimana para sufi yang membaktikan seluruh malamnya untuk bercinta dengan-Mu..
Maka izinkan aku untuk mencintai-Mu dalam satu dua rakaat qiyamullailku…Dalam desah nafas kepasrahan tidurku…

Ya rahman…
Aku tak sanggup mencintaiMU sebagaimana para hafidz dan hafidzah yang menuntaskan kalam-Mu dalam satu putaran malam..
Perkenankan aku mencintai-Mu melalui selembar 2 lembar tilawah harianku…Lewat lantunan satu dua ayat hafalanku…

Ya rahim…
Aku tidak sanggup mencintai-Mu sebagaimana Sumayyah yg mempersembahkan jiwa demi tegaknya dien-Mu..
Maka izinkanlah aku mencintai-Mu dengan sedikit bakti pengorbanan untuk dakwah-Mu…
Izinkan aku mencintai-Mu dengan sedikit pengajaran bagi tumbuhnya generasi baru…
Allahumma Karim…
Perkenankan aku mencintaiMU semampuku..
Dengan segala kelemahan dan kenaifanku…

Thursday, July 1, 2010

,,>Rahsia Solat Di Awal Waktu<,,

Setiap peralihan waktu solat sebenarnya menunjukkan perubahan tenaga alam ini yang boleh diukur dan dicerap melalui perubahan warna alam.

Sebagai contoh, pada waktu Subuh, alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh. Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi.

Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki. Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) - dalam erti kata lain jaga daripada tidur.

Di sini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat di awal waktu. Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum. Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud. Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.

Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (Isyraq & Dhuha) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor. Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman.

Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan. Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya. Orang yang tengah sakit perut ceria tak?

Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif. Rahsia warna oren ialah kreativiti. Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ni jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu). Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita.

Menjelang waktu Maghrib, alam berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar rumah. Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam.

Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib dulu la) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita. Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.

Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasuki fasa Kegelapan. Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak. Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan. Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam. Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta di mana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan.

Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus. Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail.

Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam. Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya. Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh. Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di’kurniakan’ syariat solat oleh Allah s.w.t tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini.

Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah s.w.t mewajibkan solat ke atas hamba-Nya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukan-Nya. Adalah amat malang sekali bagi kumpulan manusia yang amat cuai dalam menjaga solatnya tapi amat berdisiplin dalam menghadiri kelas taichinya.

Wallahualam.




,,^Sharing Is Caring^,,