~Ya Allah, bahagiakan kami dunia akhirat bersama selamanya~

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Sunday, March 1, 2009

,,,>Janji Tuhan Pasti Berlaku<,,,

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Segala pujian dan syukur hanya untuk Allah, selawat dan salam buat buat Rasul junjungan Muhammad S.A.W.

"Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak Mengetahui."


Surah Al-Baqarah : 216



Alhamdulillah, hari ini masih lagi bernyawa, masih lagi dapat ku menghidup udara yang segar, masih lagi dapat menikmati nikmat-nikmat dariNya danyang paling penting, masih lagi dapat ku menikmati nikmat IMAN dan ISLAM. Terima kasih Ya Allah, atas kurniaan ini.

Walaupun kadang-kadang kita ini hamba yang dhaif, selalu lupa atas nikmat-nikmat yang di kurniakan olehNya, tetapi ALLAH itu Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Oleh itu, perlu bagi kita untuk senantiasa mengingati nikmat-nikmatNya.

Hari-hari yang dilalui terasa jauh dari Illahi. Tetapi Alah tidak melupakan hamba-hambaNya. Cabaran dan dugaan yang menimpa mengingatkan kembali pada kita. Bertetapan dengan ayat di atas, “boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak Mengetahui”. Kita tidak mengetahui apa yang baik dan tidak pada diri kita. Jadi, perlulah kita sentiasa mengingati ayat ini sebagai panduan dan nasihat yang amat bermakna buat diri kita. Sentiasa bersangka baik dengan Allah, dengan apa yang Dia telah tetapkan. Dia Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNya.

Minggu yang berlalu, dipenuhi dengan hal-hal duniawi. Terkadang terlupa bahwa diri ini milikNya, dan akan kembali kepadaNya. Diri ini berhempas pulas menyediakan diri menghadapi midterm-midterm exam, menyiapkan assignment-assignment yang telah lama diberi, tapi esok due datenya, tidur malamnya sanggup dikorbankan. Mungkin fatrah bagi pelajar-pelajar, yang suka menyiapkan kerja ‘last minute’. Ya Allah, diri ini pun tergolong sekali...

Khabaran cerita dari sahabat-sahabat mengingatkan kembali fatrah manusia setiap yang bernyawa pasti akan merasa mati.

Baru-baru ini saya terasa diri ini mendapat tarbiyah dari Allah. Macam-macam yang berlaku. Saya berkesempatan mengikuti kuliyah Riyadussolihin. Terasa lama tidak memberi makanan pada rohani ini. Patut pun hidup tak terus rasanya. Sebelum ke kuliyah saya sempat berborak dengan dua sahabat saya, Fauzun dan Syaira. Pada mulanya, Fauzun menceritakan pengalaman beliau menghadiri majlis pengebumian sepupunya, yang kmbali ke rahmatullah baru-baru ini. Seterusnya kami berkisar tentang kematian. Insaf sebentar diri ini. Dan semalam jua, saya mengetahui ibu kepada salah seorang sahabat saya mengidapi kanser payudara. “Ya Allah, terlalu berat dugaan bagi sahabat kami ini. Engkau kuatkanlah hati dan semangatnya untuk menghadapi dugaan ini.” Doakan semoga ibunya dapat sihat kembali seperti biasa.

Bila dugaan yang menimpa, perlu kita mengingat ayat kembali yang telah saya sebutkan sebelum ini. Sangat menenangkan jiwa dan hati kita. Pasti ada hikmah disebaliknya. Tetiba terasa rindu pada Allahyarhamah Kak Hajar... Ya Allah, tempatkanlah dia bersama-sama orang yang beriman. Amin.

Pelbagai ilmu yang saya dapat semasa kuliyah Riyadussolihin hari itu, tapi sayang, datang sikit semalam. Ustaz yang menyampaikan ceramah sangat-sangat merendah diri, tapi bagi saya beliau seorang yang sangat berilmu. Berbandingkan dengan diri ini yang jahil. Antara ilmu yang saya dapat semalam berkisar tentang ikhlas. Macam mana kita nak mengetahui kita ini ikhlas atau tidak dalam membuat sesuatu? Salah satu caranya ialah apabila kita dipuji atau di keji, perasaan kita akan sama sahaja. Maksudnya di sini, bila ada orang puji kita, perasaannya sama saja bila orang keji kita. Tiada apa perubahan terhadap perasaan kita. Di situ baru menunjukkan yang kita ikhlas tak dalam membuat sesuatu. Cara yang kedua, kita kena lupa pada amalan yang kita buat. Maksudnya disini, bila kita lupa amalan yang dibuat, kita akan buat lagi amalan kita. Semalam juga saya di uji, ada seorang sahabat menegur kesilapan dirii ini. Syukran jazilan ya sahabat. Jazakallahu khairan jaza’.

Selepas menghadir kuliyah Riyadussolihin, saya berkempatan pula menghadiri majlis ta’lim. Kebetulan tajuk ta’lim malam tadi ialah “Kematian”. Ustaz Imran yang menyampaikannya. Saya merasakan sudah terlalu lama tidak mendapat pengisian dari ustaz ini. Sudah lama tidak ketemu dengan beliau apa yang beliau sampaikan terasa terus masuk ke dalam hati. Moga ada manfaatnya dari apa yang beliau samapaikan buat diri yang hina ini.


Setiap yang bernyawa, pasti merasai mati. Begitulah fitrah manusia yang semuanya pasti akan merasai mati. Saya teringat akan kata-kata Saudara Fadzli Yusof. Hidup manusia ibarat roller cooster, jika roller cooster itu bergerak menurun ke bawah, ia sangat laju, kerana ia mendekati pusat graviti bumi, jika roller coster itu bergerak menaik ke atas, menjauhi pusat graviti bumi, ia agak sukar untuk bergerak, tidak sepantas semasa ia menuruni ke bawah. Ini diibaratkan hidup seorang manusia, iaitu hamba Allah. Fitrah manusia itu perlu kepada Peciptanya. Jika seorang itu jauh dari Allah, dia akan berasa susah dan tidak senang hati, tetapi apabila seseorang itu berada dekat dengan Allah, dirinya akan berasa tenang dan hidupnya sentiasa terurus. Begitulah manusia, yang perlu kepada Tuhannya, iaitu Allah yang Maha Agung.

Oleh itu, kita perlulah sentiasa mencari alternatif untuk mendekatkan diri kita dengan Pencipta kita. Bagi yang masih belajar, cuba ambil peluang dan kesempatan semasa belajar ini untuk kita menuntut ilmu sebanyak mungkin. Bukan subjek wajib yang kita kena ambil tu saja. Kita perlu tambah dengan ilmu-ilmu lain. Contohnya ilmu-ilmu agama. Bagi pengisian untuk rohani kita.

Di sini, saya ingin promote sedikit, bagi sesiapa yang menuntut di UIAM, Gombak, anda dijemput untuk menghadiri kuliyah-kuliyah berikut. Bagi memberi makanan kepada rohani kita. Asyik jasmani je yang dapat makanan, rohani pun kena bagi jugak.


KULIYAH RIYADUSSOLIHIN
every THURSDAY
Venue : ADM LR9 @ LT1 (to be determine)
Time : 8.00 pm
organized by DNT ENGINIUS XV collobration with Ma'ruf Club

0 comments:

:a   :b   :c   :d   :e   :f   :g   :h   :i   :j   :k   :l   :m   :n   :o   :p   :q   :r   :s   :t

Post a Comment

,,^Sharing Is Caring^,,