Photobucket

~Ya Allah, bahagiakan kami dunia akhirat bersama selamanya~

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Saturday, March 21, 2009

,,,>Sibuk ataupun Penyibuk?<,,,

"Adakah anda benar-benar seorang yang sibuk? Adakah sememangnya kerja anda banyak dan masa anda tidak cukup? Sibuk ataupun penyibuk?”

Petikan ayat dari sebuah buku. Sibuk ataupun Penyibuk? Karya Ahmad Fadzli Yusof.

Baru-baru ini saya berkesempatan memiliki buku ini, semasa menjaga gerai Ma’ruf Club sempena Expo ENGINTEX ’09. di gerai ada jual buku-buku, saya ni pantang tengok buku, mesti nak beli. Walaupun ada sahaja buku yang di beli sebelum ini masih belum sempat di baca (banyak kot yang tak habis baca lagi..). Wujud masalah baru plak. Bagaimana hendak mencari masa untuk menghabiskan bacaan buku yang di beli? Bukan sekadar menjadi hiasan di rak buku, tetapi di manfaatkan untuk di baca dan di amalkan. Sebab itu saya tidak suka meminjam buku, lebih suka jika memiliki buku itu sendiri. Senang juga jika hendak di rujuk. Tapi saya suka bagi orang pinjam buku saya. Jadi, sahabat-sahabat yang ingin pinjam buku, bolehlah beritahu kepada saya. Timbul persoalan pada diri ini. Sibuk ataupun penyibuk diri ini?? ^_^


Minggu ini agak drastic keadaan saya bersama rakan-rakan ECE seperjuangan. Bila tiba weekend baru rasa dapat bernafas dengan selesa. Fatrah nak dekat final exam ni biasa la... semua lecturer hendak habiskan syllabus. Jadi terpaksalah kena buat make-up class, (minggu ni tak dapat ikuti kuliyah Riyadhusolihin, kena pergi kelas, siap ada quiz lagi) untuk menambah carry mark masing-masing. Oleh itu, perlulah kami buat yang terbaik untuk quiz-quiz, assignment-assignment yang terakhir ini. Sampai sanggup untuk buat repeated midterm untuk back up carry mark yang agak teruk ini. Begitulah fatrah seorang pelajar. Perlu berusaha untuk membuat yang terbaik. Mehnah dan tribulasi dalam perjuangan =).


Bila ada kesempatan perlu bagi kita untuk sentiasa bermuhasabah diri kita ini. Paling penting untuk kita untuk sentiasa muhasabah bagaimana dengan iman kita? Adakah makin menaik atau pun sebaliknya? Adakah sinusoidal? Menaik dan menurun? Perlu kita periksa dari segala sudut diri kita ini. Dari seluruh aspek dalam semasa kita meneruskan kehidupan kita ini. Bagaimana hubungan kita dengan Pencipta kita? Bagaimana hubungan kita dengan ibu bapa kita? (Ada majlis kat rumah pun tak ada masa nak balik Kuantan. Tahniah ye buat Kak Amy) Sahabat-sahabat kita? (tak sempat nak berjumpa dengan sahabat baik saya, Siti Zulaikha Che Nordin ) Mad’u-mad’u kita?(huhu.. Smart Group jalan tak??)

Walaupun kita sibuk, namun kita tidak patut mengabaikan perkara penting yang lain. Memang tepat apa yang di tulis oleh Saudara Fazdli Yusof. Kita tak tahu diri kita ini betul-betul sibuk ataupun sekadar penyibuk? Perlu kita koreksi balik diri masing-masing. Berbalik focus pada buku “Sibuk ataupun Penyibuk?”. Sangat menarik isi kandungan buku ini. Dari tajuk pun sudah menarik minat unuk membaca, terutama bagi sesiapa yang terasa dengan statement tersebut =). Saya pun agak terasa jugak sebenarnya. Jadi, sesiapa yang terasa dengan statement ini, saya sarankan silalah baca buku ini untuk mendapat panduan yang lebih jelas. Diri sendiri pun tak habis lagi baca buku ni, dalam proses. Sebab itu, saya tak dapat komen banyak sangat pasal buku ini. Untuk lebih lanjut, sila habiskan pembacaan buku ini^_^…


* Last weekend 15th March 2009 bersamaan 18 Rabiul Awal 1430H, saya bersama sahabat-sahabat Kulliyyah of Engineering mengadakan Trip to Kuantan & Kemaman bagi menghadiri walimah Robiah & Faiz, sahabat baik kami. Tahniah di ucapkan kepada Rubi & Faiz, semoga berbahagia dunia & akhirat. Post selepas ini saya ceritakan pengalaman kami dan saya akan attachkan gambar walimah sahabat saya ini, sebab gambarnya tak sempat nak transfer lagi dari kamera.(sibuk ke penyibuk ni?^_^)

* 19th March 2009, Ada Majlis Merisik di rumah saya di Kuantan, Pahang. Tapi saya tak berkesempatan nak balik sebab malam tu ada kelas. Dan weekend ada final presentation. Kalau saya tiada, majlis tetap berlangsung sebab bukan saya yang dirisik=). Adik-beradik yang lain semua balik, cuma saya dan abang saya yang sulung je tak balik (Kak Fiza, isteri Abang dalam pantang lagi. Bersalin anak kedua, Izzat Syakirin b. Izmazunardi). Tahniah di ucapkan kakak saya, Kak Amy. Insya Allah rancangan untuk bertunang 23rd May 2009, walimahnya? Insya Allah bulan July 2009 kot, tak pasti lagi. Semoga dipermudahkan segala urusan ye. Amin.^_^. Tahniah juga untuk Abang & Kak Fiza atas kelahiran cahaya mata yang kedua, 13th February 2009. Semoga Izzat menjadi anak yang soleh. Anak pertama abang nama Izzah Syakirah b. Izmazunardi. Nama ni saya yang bagi cadangan^_^.


Majlis Merisik
Saat baru lahir, Izzat Syakirin
Izzah Syakirah bersama abinya^_^


* Esok 22nd March 2009 ada final presentation Leadership & Management Package (CCLM 2051).. kami kena present dan bagi report tentang projek yang kami dah buat. Kami dah buat rehearsal semalam, tapi still risau lagi, takut kena provoke banyak-banyak. Macam masuk The Apprentice pulak^_^. Our company name is FAN CLUB COMPANY^_^. Kami buat projek ape? Nanti saya akan ceritakan… doakan moga dipermudahkan segala urusan kami. Amin.

0 comments:

:a   :b   :c   :d   :e   :f   :g   :h   :i   :j   :k   :l   :m   :n   :o   :p   :q   :r   :s   :t

Post a Comment

,,^Sharing Is Caring^,,