Photobucket

~Ya Allah, bahagiakan kami dunia akhirat bersama selamanya~

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Saturday, May 16, 2009

,>Untukmu Ma & Abah<,,

Untukmu yang tersayang
Bermain di fikiran
Apakah masih ada ruang
Untuk bersama

Padamu ayah bonda

Permata hati bersinar
Doa yang ku damba untukmu
Tanda cintaku tanda kasihku


Doa untuk Kedua Ibu Bapa

Ya Allah, Rendahkanlah suaraku bagi mereka
Perindahlah ucapanku di depan mereka
Lunakkanlah watakku terhadap mereka dan
Lembutkan hatiku untuk mereka

Ya Allah,

Berilah mereka balasan yang sebaik-baiknya, atas didikan mereka padaku dan pahala yang besar atas kesayangan yang mereka limpahkan padaku , perihalah mereka memeliharaku.

Ya Allah,

Apa saja gangguan yang telah mereka rasakan atas kesu
sahan yang mereka deritakan kerana aku, atau hilangnya sesuatu hak mereka kerana perbuatanku, jadikanlah itu semua penyebab rontotnya dosa-dosa mereka dan bertambahnya pahala kebaikan mereka dengan perkenanMu ya Allah, hanya Engkaulah yang berhak membalas kejahatan dengan kebaikan berlipat ganda.

Ya Allah,
Bila magfirahMu telah mencapai mereka sebelumku, izinkanlah mereka memberi syafa’at untukku. Tetapi jika sebaliknya, maka izinkanlah aku memberi syafa’at untuk mereka, sehingga kami semua berkumpul bersama dengan santunanMu di tempat kediaman yang dinaungi kemuliaanMu, ampunanMu serta rahmatMu.

Sesungguhnya Engkaulah yang memiliki Kurnia Maha Agung, serta anugerah yang tak berakhir dan Engkaulah yang Maha Pengasih di antara semua pengasih.
Amin Ya Rabbul Alamin…

Semasa orang lain sibuk meng’wish’kan Selamat Hari Ibu kepada ibu masing-masing, saya tak sempat berbuat demikian, kerana saya terus mengucapkan Selamat Hari Lahir untuk abah saya, sampai terlupa nak ucap Selamat Hari Ibu pada ma. Tapi sempat cover balik.(“,). (Tapi tak sempat call pun..huhu, bagi sms,ccredit tak cukup, duit YP tak masuk lagi..alasan plak =p, tapi topup je, terus call)

Bulan Mei ini agak special bagi keluarga saya. Sebabnya ada dua event yang sangat special buat kami. Kami sambut sekali terus.(hehe, jimat masa..)

10 Mei Hari Lahir Abah
14 Mei Hari Lahir Ma


Tapi tahun ni tak sambut lagi kan, Kak Ti? Saya tak sempat lagi nak balik ke Kuantan. Akhir bulan ni baru dapat balik Kuantan, balik dengan Abang sebab ada ‘majlis’ di rumah kami nanti. Insya Allah.

Ma, kau lah Ratu Hatiku

Tertanam naluri keibuan amat mendalam
Di jiwa insan yang mendambakan kebahagiaan
Oh, ibu di bahu mu tergalas beban
Perjalananmu penuh rintangan
Kau titipkan kasih sayang
Sejujur perjuangan, takku nafikan

Di saat kita berjauhan terasa inginku berlari
Mendakapimu penuh girang bak si kecil kehilangan
Kau insan penyayang betapaku merindu
Lembutnya belaian ibu membuatku terlena..

Di wajahmu beronak tenang, sebak di dada kau rahsia
Ku pastikan dikau aman kurnia sejahtera, tak ku lupakan
Tiada aku tanpa ibu hanya satu di dunia
Bertahta dikau di jiwaku
Kaulah ibu yang tercinta
Betapa ku mengharap hadir restumu ibu membawa ku ke syurga

Bersemi belaian kasih sayang yang berpanjangan
Darimu insan yang mendoakan kebahagiaan anak-anakmu…

Selamat Hari Ma & Selamat Hari Lahir buat ma ku.
Terlalu banyak pengorbanan yang dilakukan oleh beliau, sehingga tidak dapat saya gambarkan dengan kata-kata.

Apa yang paling saya ingat, kenangan semasa saya masuk hospital. Kena buat pembedahan sebab ada ketumbuhan. Perasaaan nak masuk ke bilik pembedahan sangat menyeramkan, tapi mujur ma ada kat sebelah. Ma lah yang menenangkan saya. Waktu tu dah besar dah, semasa saya berumur 18 tahun, tapi saya dapat tenangkan hati sebab ma saya ada di sisi.

Tak tergambar dek akal fikiran jika waktu tu ma saya tiada di sisi. Memang saya takkan masuk ke bilik pembedahan tu. Pengalaman pahit kena bedah. Tak nak cerita. Terasa lepas-lepas ni, saya tak nak dah kena bedah. Huhu..

Bila dah lepas kena bedah, seminggu kena menginap di hospital tu. Ma dan Abah jugak la yang berulang-alik dari rumah datang ke hospital. Mujur adik saya dah besar, jadi kurang bebanan bila nak jaga saya pulak. Adik saya pun tolong jaga saya.(“,)

Abah, Nilai kasihmu

Terpana aku pada sentuhan keramatmu
Mengheret aku mentafsir memori silammu
Dulu ku ragu apa terbukam di benakmu
Kini tahu apa yang terbuku di hatiku

Sulut dedarku pada usapan menteramu
Tundukku kaku pada ketegasan dirimu

Terpasak semangat pada keyakin tekadmu

Keakuranku pada tunjuk dan titah arahanmu

Oh ayah, tak pernahku tanya
Ke mana tumpahnya keringatmu
Oh ayah, tak pernahku hitung
Betapa banyaknya kerutan di dahi mu

Yang ku pinta hanyalah kemahuan hatiku
Yang sedaya ayah laksanakan


Kau pendorong bukanlah pendesak
Apa lagi memaksa diriku
Aku terlorong bukan terdesak
Apa lagi rasa terdera
Lestari kasihmu tanpa batasan

Sempadan waktu yang memisahkan
Abadi hingga ke hujung usia akhiran masa

Sentuhanmu amat bermakna…



Selamat Hari Lahir buat abahku…

Tak pernahku tanya banyaknya keringatmu yang kau korbankan buat kami sekeluarga.
Abah seorang yang pentingkan keluarga. Apa-apa yang berlaku, abah mesti utamakan kami adik-beradik dan keluarga dahulu.

Abah juga seorang yang sentiasa memberi semangat kepada kami adik-beradik. Abah tak pernah pun suruh kami ambil bidang apa-apa yang abah suka. Tapi abah bagi peluang untuk kami pilih sendiri, dan abah akan sokong kami dari belakang. Saya teruskan perjuangan dalam menuntut ilmu di bidang kejuruteraan atas dorongan dan sokongan dari ma abah dan adik-beradik yang lain. Justify Full

Abah tetap akan bantu anak-anak abah walaupun anak-anak abah dah kahwin. Selalu abah turun ke Terengganu, atas sebab ziarah keluarga kakak saya yang kedua, Kak Ti yang sudah berumah tangga dan mempunyai tiga orang anak. Ma abah selalu juga turun Kuala Lumpur ziarah keluarga abang saya yang sulung. Abang ada dua orang anak. Dan abang yang ketiga tinggal di Kuantan. Berdekatan dengan rumah kami. Ada seorang anak dan bulan Julai bakal tambah lagi seorang kan? Kan Kak Yus?

Lagi satu, adik saya Hidayah (saya ada seorang je adik), nama je duduk kat sekolah asrama penuh (SBPI Kuantan), tapi dari sekolah nak balik ke rumah naik bas pun tak reti. Ye la, kalau dia tak boleh balik ke rumah, Ma & Abah tiap-tiap minggu hantar makanan dan barang-barang keperluan dia. Bila tiba masa dia boleh balik ke rumah, conferm-conferm abah pergi ambil dia kat sekolah. Mujur la sekolah dia kat Kuantan jugak (mungkin sebab dekat jadi macam tu kan). Untuk adikku, belajar bersungguh-sungguh, tahun ni SPM. Ingatlah segala jasa dan perngorbanan Ma & Abah buatmu selama ini.

Tapi saya yang duduk kat Gombak ni pun, setiap kali semester berakhir, abah mesti datang ambil. Walaupun jauh dari rumah, tapi abah akan tetap berusaha nak hantar dan ambil anak-anak dia sendiri. Kadang-kadang je, kami naik bas.(at least, pernah dan tahu cara nak balik sendiri ye dik.^_^)

Pengorbanan sebagai seorang ayah amat besar, dari kami kecil sampai saat ini. Tidak ternilai dek emas dan permata. Berjuta-juta terima kasih kami ucapkan untuk Abah.


ni bukan the latest,(masa Abg Yie kawin) ada tambahan empat orang lagi anak saudara.


Sekarang ma & abah tengah sibuk. Menguruskan persediaan untuk walimah kakak saya yang keempat. Kak Amy dah nak kahwin, nanti bulan Ogos Kak Ti plak nak berhijrah ke Jordan, selama tiga tahun (ikut Abg Zaid sambung study di sana). Nanti masa gathering family, tak cukup la dah sebab family Kak Ti ada kat Jordan..=( Erm, tak pe, abah kan suka ziarah anak-anak dia. Nanti ada peluang kami (Adah dengan Adik je la, yang lain semuanya dah kahwin, kena la tanggung cost sendiri.=)) pergi Jordan, ziarah family kak Ti kan? Insya Allah..boleh kan Ma & Abah?^_^
ni hari raya 2001. raya terakhir dapat kumpul semua adik-beradik, sebab tahun depan tu kak ti dah kawin, so kekadang je raya dengan kami kan?(",)

1 comments:

Anonymous said...

testing..testing..

:a   :b   :c   :d   :e   :f   :g   :h   :i   :j   :k   :l   :m   :n   :o   :p   :q   :r   :s   :t

Post a Comment

,,^Sharing Is Caring^,,