~Ya Allah, bahagiakan kami dunia akhirat bersama selamanya~

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Friday, November 7, 2008

,,,>Penawar Bagi H@TI<,,,

Penawar Bagi Hati

Hati adalah raja dalam diri manusia. Hati ialah tempat letaknya keyakinan seorang hamba terhadap tuhanNya. Hati juga sasaran syaitan untuk menyesatkan manusia. Hati yang baik sentiasa mencetuskan kedamaian dakn ketenangan dalam diri, keluarga dan masyarakat.

Oleh itu bagaimana untuk memiliki hati seperti ini? Tentulah Al-Quran dan Al-hadith sudah ada kaedah unruk mewujudkan hati-hati manusia yang mendorong mereka menenangkan kehidupan dan terhindar dari segala kekalutan. Hati tidak teringin kepada maksiat dan dosa. Hati yang tunduk dan patuh kepada kehendak Allah s.w.t itulah fatrah kepada semua hati-hati manusia.

Perjalanan orang-orang soleh zaman dahulu berusaha bermujahadah ke atas hatinya menempuh pelbagai kesusahan dan penderitaan. Namun kewajpan untuk memiliki hati yang murni dan luruh itu dilakukan dengan ‘Istiqamah’. Akhirnya mereka hidup dimuliakan Allah s.w.t dan kemudian mereka ditempatkan bersama para kekasihNya.

Segala-galanya bermula dari hati. Inilah yang perlu kita jaga dan awasinya. Kerana hati inilah yang akan menunjukkan kita jalan menuju Tuhan dan hati ini jugalah yang akan menyesatkan diri kita. Di sini, apa yang ana ingin sampaikan ialah kita perlu membersihkan hati kita dari segala noda dan dosa untuk memudahkan kita menerima teguran dan nasihat dari orang sekeliling kita. Kita memerlukan nasihat dan bimbingan orang sekeliling untuk kita.

Ana juga memerlukan bimbingan sahabat-sahabat semua untuk membersihkan hati dan menghijrahkan diri ke arah yang lebih baik. Moga sedikit usaha ini, memberi berkat dan panduan kepada semua untuk kita menjadi yang lebih baik,lebih soleh dan solehah dari semasa ke semasa.

Bukanlah mudah menyusuri jalan ini. Tetapi dengan ketabahan, insya Allah pasti akan diperolehi. Apa-apa yang benar diharapkan ialah keredhaan Allah. Ingin ana berkongsi prinsip hidup yang ana pegang selama ini. Sentiasa lakukan sesuatu dengan bersungguh dengan niat untuk mendapat keredhaan dariNya. Dan kata-kata hikmah yang menjadi cogan kata hidup ana “Tidak akan kau berperasaan gundah walau sekali, jika kamu tahu apa yang di cari?!”. Apa yang ana cari dalam hidup ini?? Apa yang kita cari ialah keredhaan Alah. Moga kita Berjaya menemuinya.

Hidup seorang remaja memang dahagakan perhatian bimbingan dan pedoman. Gelombang hiburan yang melampaui batas, budaya galak bercinta monyet, watak-watak pemberontakan dan derhaka, gejala malas untuk menggandakan usaha, ketandusan budi dan akhlak mewarnai sebahagian anak-anak muda hari ini.

Moga dicelah-celah kekalutan itu tetap ada insan-insan muda yang segar jiwanya, teguh prinsipnya dan luhur adabnya. Masih ada yang teguh mendakap iman dan sedia berkorban demi ummah dan agama. Segala-galanya bermula dari hati yang bersih. Hati yang bersih akan melahrikan insane yang kamil. Moga insan-insan muda itu masih wujud dan memainkan peranannya sebaik mungkin.

Insya Alah post yang seterusnya akan berkisar tentang hati. >Siri Penaklukan Akhirat::Pedoman Menuju Hati Sejahtera< Kepada sahabat-sahabat sekalian, bolehlah memberi pandangan dan teguran kepada ana. Moga apa yang kita usahakan memberi manfaat kepada semua. Insya Allah.


"Ya Tuhan kami, janganlah Engkau menyesatkan hati kami sesudah Engkau memberi petunjuk. Dan berilah rahmat Mu. Sesungguhnya Engkau Maha Memberi"


Ana Al-Faqir Ilallah ^_^

0 comments:

:a   :b   :c   :d   :e   :f   :g   :h   :i   :j   :k   :l   :m   :n   :o   :p   :q   :r   :s   :t

Post a Comment

,,^Sharing Is Caring^,,