~Ya Allah, bahagiakan kami dunia akhirat bersama selamanya~

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Wednesday, November 19, 2008

,,,>Pengisian Musim Cuti??<,,,

Pengisian Musim Cuti??

Alhamdulillah..genap dua minggu ana bercuti hari ini. Apa yang ana dah lakukan? Agak lagho bila bercuti ni. Ye la, tak de matlamat yang jelas apa yang nak buat hari ini. Nak study? Nota pun tak de lagi(“,). Bila tiba weekend je, pergi kenduri walimah. Biasa la musim cuti sekolah kan. Next week, sepupu ana plak buat walimah dia. Tahniah ye Kak Ina. Moga bahagia dunia & akhirat. Amin.

Syukur kepadaMu Ya Allah, kerna dengan rahmat dan inayahNya dapat jua ana bernafas lagi hinga ke hari ini. Sepanjang cuti yang dah berlalu dua minggu ni, apa yang ana lakukan ye?? Erm…nantazir wa nara..

1. Berjaya menghabiskan dua buah novel yang ana baru beli. “Salju Sakinah” karya Zaid Akhtar. Ana beli novel ni sebab ana thiqah dengan penulis novel ni. Sebelum ni ana ada baca novel beliau yang sebelum ni, Sesegar Nailofar. Alhamdulillah sekarang ni sudah mudah unutk mencari novel-novel yang berunsur Islamik, kalau dibandingkan dengan dulu. Moga usaha-usaha murni ni dapat diteruskan dengan berkat dari Yang Maha Esa. Insya Allah. Novel kedua, “Tunggu Teduh Dulu” karya Faizal Tehrani. Novel ni dah bertahun ana cari. Masa ana form 5 dulu. Ana ingat lagi, bersama sahabat karib ana, Siti Zulaikha Che Nordin, kami setiap kalau berkunjung ke kedai buku, pastinya kami akan mencari novel ini. Alhamdulillah baru sekarang ana jumpa. Sebelum ni novel ini hanya dijual di laman maya. Baru-baru ini saja, baru keluar di pasaran. Kedua-kedua ni novel ni berkisarkan tentang kisah perjuangan seorang wanita Islam menempuh cabaran kehidupan. Sebagai pedoman menuju hidup yang penuh barakah sebagai muslimah sejati. Amin.

Erm, lagho betul ana ni. Buku novel cepat je ana habiskan, tapi kalau buku-buku haraki..Ya Allah, lama benar masa nak habiskan satu buku. Fatrah manusia kot, suka hiburan duniawi..Ya Allah, jauhkanlah kami dari tergolong dalam golongan tersebut. Tapi berhibur tiada salahnya. Semuanya bergantung kepada kita sama ada memilih yang mengikut syariat atau sebaliknya. Bak kata Raihan :
“Berhibur tiada salahnya kerna hiburan itu indah. Hanya pabila salah memilihnya, membuat kita jadi bersalah”
Alhamdulillah Al-Quran dan Mathurat tidak dilupakan setiap hari. Insya Allah. Lepas ni Insya Allah ana nak habiskan Fiqh Al-Harakah Siri 3 karya Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang. Siri 1 & 2 dah berjaya dihabiskan.(Habis baca je, tapi kalau tanya semula, tak tahu ingat ke tak lagi.hehe..).Insya Allah doakan ana istiqamah dengan pembacaan ana.

2. Alhamdulillah berjaya menyiapkan banner untuk blog seorang sahabat kesayangan ana, Nur Syahida Sujari namanya. Teringin plak ana nak bercerita tentang sahabat kesayangan ana ni. Ukhwah kami ukhwah fillah. Bertemu dan berpisah kami kerana Allah. Nanti la, ana buat post khusus untuk topic ukhwah kami..tunggu ye Sya(“,). Dah lama dah dia nyatakan hasrat dia pada ana. Cuma ana tak berpeluang nak buat banner tu. Alhamdulillah, hari ni ana berjaya siapkannya.(tapi tak tahu la Sya suka ke tak?huhu) Selesai satu permintaan. Ana tak boleh kalau ada orang harapkan sesuatu, tapi kita tak tunaikan hasrat tersebut. Itu bukan sifat orang mukmin. Mukmin yang berjaya sentiasa melaksanakan janji serta tanggung jawabnya dengan sehabis baik. Lebih-lebih lagi kalau hasrat tu datang dari orang yang kita sayang. Lagi la, bertambah semangat nak buat. Sama juga kita jika dibandingkan dengan hasrat dan tanggungjwab kita sebagai hamba Allah. Di mana kita tahu yang Allah Maha Penyayang kepada seluruh hambaNya. Ana cukup terkesan dengan lirik lagu ni. Memang tepat apa ada dalam lirik lagu ni.
“Bilaku sedari diri disayangi, langkah kaki ini semakin berani, bilaku keliru ku ucap namaMu, terasa diriku semakin di pandu, Engkau yang pertama tiada akhirnya, aku dalam kegelapan Engkaulah cahaya, izinkanlah aku menumpang di sini, di bawah naungan kasih dan sayangMu, ku beserah diri.”

3. Esok, Insya Allah, ana nak menziarahi adik-adik sekolah lama ana, Sekolah Menengah Agama al-Ihsan, Kuantan. Adik-adik ana ni sedang menhadapi peperiksaan SPM. Maan najah ye adik-adikku. Saje nak melawat, bagi pengisian rohani sikit pada adik-adik. Dah lama tak buat usrah dengan adik-adik. Sambil bagi pengisian buat adik-adik, tapi sebenarnya bagi pengisian buat diri sendiri juga, telinga yang paling hampir mendengar ialah telinga orang yang bercakap juga. Moga kita yang dah tamat sekolah, jangan lupa pada adik-adik di sekolah lama kita. Paling tidak pun, dapat juga kita sumbangkan sesuatu buat sekolah kita. Moga bait solehah dapat diteruskan di bumi Al-Ihsan. Amin.

4. Menyiapkan diri untuk menyucikan diri. Bangun malam juga salah satu cara untuk sucikan hati. Tapi tu la, sangat sukar untuk itsiqamah melakukan benda baik ni. Peranan sahabat pun penting dalam perjalanan menyucikan hati ni. Syukran jazilan diucapkan kepada Kak Su & Kak Jie yang tak jemu-jemu mengejutkan ana untuk berqiamulail. Terima Kasih Ya Allah kerana mengurniakanku sahabat-sahabat seperti ini. Ku brsyukur kepadaMu. Memang factor sahabat tu salah satu pemangkin untuk menuju ke jalan yang diredhaiNya. Tapi kalau diri sendiri yang berusaha, tak boleh juga. Hendak beribu daya, tak nak seribu dalih.

5. Tak lupa juga ana untuk membantu Ma dan Abah dirumah. Tolong Ma kemas rumah, basuh baju dan memasak. Abah plak selalu suruh tolong tengok computer dia. Ana membantu la apa yang termampu..^_^

Wa akhiran, moga cuti ini dapat kita memanfaatkannya sebaik mungkin. Macam-macam benda yang boleh kita buat dalam masa cuti. Setiap saat tu sangat berharga. Doakan ana moga dapat menuntut ilmu di tempat yang ana teringin sangat nak pergi dari dulu. Moga tercapai impian ana ini. Amin.

0 comments:

:a   :b   :c   :d   :e   :f   :g   :h   :i   :j   :k   :l   :m   :n   :o   :p   :q   :r   :s   :t

Post a Comment

,,^Sharing Is Caring^,,