~Ya Allah, bahagiakan kami dunia akhirat bersama selamanya~

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Thursday, December 25, 2008

,,>Impian Tercapai<,,

Sujud syukur saya apabila selamat tiba ke destinasi yang dituju. Alhamdulillah perjalanan selama 7 jam, tidak sangat terasa bosan kerana di temani oleh seorang sahabat. Selepas subuh kami sampai di Kota Bharu. Dalam pukul lapan lebih kami sampai di destinasi setelah di ambil oleh dua orang sahabat di terminal bas. Terasa diri sangat disayangi Allah. Impian tercapai, doa termakbul. Yang tinggal hanya diri sendiri, sama ada mengambil kesempatan ini dengan sebaik-baiknya atau sekadar mempersia-siakannya.

Bakriyyah Institute of Islamic Study

Peluang menuntut ilmu di sini tidak saya sia-siakan. Mana mungkin. Mungkin semua tertanya-tanya di mana tempat saya menuntut ilmu. Dalam Bahasa Arab, tempat ni di beri nama Madrasah Diniah Bakriah. Atau pun nama glamour tempat ni, Pondok Pasir Tumboh, Kelantan.(saja nak commercialkan nama pondok ni dalam English.^_^)


Walaupun hanya 10 hari saya berpondok di sini, tapi saya sangat bersyukur kerana mendapat kesemptan ini, kerana sebelum dapat kebenaran untuk menuntut ilmu di sini, terlalu banyak masyaqahnya. Alhamdulillah, dengan pertolongan dari Allah, saya dapat peluang ini walaupun agak ketinggalan beberapa hari daripada sahabat-sahabat yang lain kerana hadir lewat ke pondok.
Terasa diri ini sangat dhaif dan ceteknya ilmu, kerana apa yang kami pelajari sesuatu yang baru dan semestinya saya yang belajar jurusan kejuruteraan ni memang tidak akan dapat ilmu ni dalam kuliyah di kampus. Terasa sangat luas ilmu Allah ni, sampai kita takkan termampu hendak pelajari kesemuanya.

Tapi sebahagian yang kami pelajari adalah ilmu fardhu ain yang wajib semua ketahui. Sebagai contoh, kami belajar kitab masalah masbuk muafik dan panduan solat berjemaah. Bila kita nak solat brjemaah ni, banyak yang perlu kita tahu. Bukan hanya sekadar niat mengikut imam, namun ada lagi syarat-syarat dan panduan yang perlu kita ketahui. Solat adalah tiang agama kita, oleh itu wajiblah untuk menuntut ilmu berkaitan dengannya secara dengan mendalam lebih teliti. Memang padan dengan fadhilat solat berjemaah sebanyak 27 kali ganda, kerna banyak perkara yang perlu diambil berat, kalau tidak akan gugur status berjemaah kita.



Yang paling penting kami dapat pelajari ilmu fiqh, kitabul haid. Sebagai muslimah, saya rasa wajib pada semua untuk menuntut ilmu fiqh ni. Di sini, kami di beri penerangan degan sedetail-detailnya. Segala permasalahan sebelum ni, semuanya sudah terjawab. Kami rasa kalau di tempat lain, kami takkan dapat ilmu-ilmu ni secara detail dan berlandaskan dari kitab-kitab yang sahih.

Memang tempat ni penuh dengan barakah. Terasa diri berada jauh dari hablul dunia. Mana tidak mananya, pelajar-peljar disini tdak di dedahkan dengan budaya-budaya luar yang akan merosakkan akidah mereka. Adab menghormati guru sangat di utamakan. Mungkin juga barakah dari guru-guru yang mengajar dengan hati yang ikhlas. Itulah penyebab utama yang menyebab ilmu yang disampaikan terus menusuk ke dalam hati-hati kami.

Namun setiap kebaikan yang mahu kita lakukan ada cabarannya. Kebetulan semasa saya dan sahabat-sahabat berada disini, cuaca tidak begitu baik, kerana berada di bulan tengkujuh. Terpaksa la kami meredah hujan dan banjir untuk pergi ke kelas. Kerana mengingatkan ilmu-ilmu ni sangat penting, kami sayang hendak ponteng kelas. Sampai ada di kalangan sahabat-sahabat yang batuk-batuk dan demam selesema.(termasuk la saya sekali =])



Apa yang menguatkan kami ialah ukhwah kami. Hanya disini kami berkesempatan untuk berada di dalam satu kelas. Kalau di kampus, masing-masing ambil course yang berlainan. Itulah yang membuatkan saya sangat bersyukur kerana berpeluang sekelas dengan sahabat-sahabat yang berlainan course. Kenagan ini tidak akan saya lupakan.

Walaupun hanya 10 hari disini, tapi terlalu banyak ilmu yang kami dapat. Kami berazam untuk menyambung lagi pengajian kami pada masa yang akan datang. Sampai ada sahabat saya memberitahu, “Nanti kalau ada calon suami, wajibkan dia untuk menuntut ilmu di pondok ni taw, paling kurang sebulan, lepas tu baru boleh kahwin”.Hehe..

Semoga apa yang diperolehi sepanjang pengajian kami disini, dapat kami gunakan dengan sebaiknya. Moga dapat juga istiqamah dengan apa yang lakukan disana, dengan solat dhuha, baca Al-quran, berzikir, baca Al-Mathurat, halaqah Al-Mulk sebelum tidur dan berqiamulail. Terima kasih yang tidak terhingga kepada sahabat-sahabat seperjuangan saya ni, banyak membantu semasa saya berada disana. Terima kasih juga kerana jaga adah masa adah demam.(lebih-lebih lagi Kak Ti,dia paksa makan ubat).huhu.Masa tu ada ketinggalan satu kelas, terasa rugi sangat tinggal kelas. Tapi sahabat-sahabat ada berkongsi dengan saya apa yang mereka pelajari tadi.

Selagi umur masih muda, carilah peluang untuk menuntut ilmu. Tidak kira ilmu apa yang sahaja. kerana menurut lecterur saya, Sir Sheroz, dalam subject Circuit Analysis dalam kelas baru-baru ni, ilmu kita mesti sama meningkat dengan umur kita. Dan pada suatu masa knowledge kita akan constant dan makin menurun apabila kita tua kelak. Oleh itu, ambillah peluang sebaik-baiknya untuk kita menuntut sebanyak ilmu yang mungkin.

Wallahu alam.

Ana alFakir Ilallah^_^

3 comments:

Ir. Nurul `Izzah said...

makcik..!!!!
hg pn pakai purdah gak ke ms kt sklh pondok tu???
which one???
haha....

.:TundukKan H@T!:.Sri KaNdi^soLehah^_^ said...

kt sane wajib pakai purdah..tapi skrg xdpt lagi kekuatan nk istiqamah. doakan ye.
carilah la sendiri yg mane satu.yg comel2 ye la tu.^_^

fauzun said...

eeeee..perasan mak cik ni.. baru nk tanye soalan same.trus x jd
hehhe

:a   :b   :c   :d   :e   :f   :g   :h   :i   :j   :k   :l   :m   :n   :o   :p   :q   :r   :s   :t

Post a Comment

,,^Sharing Is Caring^,,