~Ya Allah, bahagiakan kami dunia akhirat bersama selamanya~

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Wednesday, December 24, 2008

,,,>Makna Sebuah Pengobanan<,,,

Mungkin dah terlambat bila saya nak berbicara tentang pengorbanan..ye la, Hari raya Korban dah lama berlalu..10 Zulhijjah. Hari ni dah 25 Zulhijjah. Orang pergi haji dah balik kot. Walau macam mana pun, saya nak juga kongsi erti pengorbanan ni.

Bila terasa diri sangat sibuk dengan kerja yang bertimbun-timbun, selalu madah ‘tadhiyah’ diperdengarkan oleh sahabat untuk menguat diri kita semula. Baru-baru ni, kawan kesayangan saya ada juga menawarkan diri untuk berkorban. Saya sangat terharu dengan apa yang sanggup dia buat. Dia kata “if orang lain boleh berkorban, kenapa tak kita”.

Terlalu banyak erti pengorbanan yang boleh kita tafsirkan yang terdiri dari segala aspek. Bermacam-macam bentuk pengorbanan yang ada. Bagi saya, pengorbanan ibu bapa terhadap anak-anak yang sangat bermakna. Pengorbanan yang tiada nilai bandingannya. Walau pun anak-anak sudah besar, namun peranan mereka sebagai ibu bapa tetap tidak dilupakan.

ni baru lepas bersihkan rumah baru abang


Macam ma dan abah saya, terlalu banyak perngorbanan yang mereka lakukan. Selalu ma dan abah turun Terengganu, Kuala Lumpur nak jumpa anak-anak mereka. Adik-beradik saya, dua orang di Kuantan, dua orang di Terengganu (tapi sorang dah habis belajar,so dia duduk kat rumah), dua orang di Kuala Lumpur. Dulu, kadang-kadang saya ada juga jelous dengan kakak, dia balik ke Terengganu selalu ma dan abah hantar. Tapi sejak dua menjak ni, bila nak balik ke KL je, selalu abah hantar. Boleh kira berapa kali je saya balik dengan bas. Baru-baru ini abang saya di Puchong, terpaksa pindah rumah as soon as possible, sebab rumah yang dia sewa sekarang tuan rumah tu dah jual, dan orang yang beli rumah tu nak masuk rumah tu secepat mungkin. Alhmdulillah rezeki dia dapat dapat rumah lain. So kami adik-beradik yang ada di rumah di kerah tenaga oleh abah untuk menolong abang mengemas barang-barang rumah dia. Kak Fiza, isteri abang dah la sedang mengandung, mujur ada kami.

Ma dan abah ni pantang je dengar anak-anak mereka perlukan bantuan. Kalau terdaya, mereka akan tetap akan usaha untuk membantu. Begitulah, betapa besarnya pengorbanan mereka terhadap kami adik-beradik. Jutaan terima kasih buat Ma & Abah. Ketahuilah, lahir dari kemuliaan zuriat kalin beerdua, membuatkan kami terasa bagaikan menjadi insan paling bertuah di dunia ini. Redhailah kami menjadi anak-anakmu.

Begitu juga pengorbanan nabi kita Nabi Muhammad yang sangat besar bagi kita semua. Nikmat Islam yang kita perolehi hari ini adalah hasil berkat pengorbanan baginda. Oleh iu, kita memang sangat di galakkkan unuk sentiasa berselawat kepadanya.


p/s: maaf kalau post kali agak jauh tersimpang dari tajuknya dan tak tercapai maksudnya.asif jiddan.

*pertukaran untuk ganti nama dari “ana” kepada “saya” adalah untuk mengkaji mana yang lebih sesuai untuk menggantikan diri empunya blog yang sangat dhaif ini.
Ana Alfakir Illah^_^

0 comments:

:a   :b   :c   :d   :e   :f   :g   :h   :i   :j   :k   :l   :m   :n   :o   :p   :q   :r   :s   :t

Post a Comment

,,^Sharing Is Caring^,,